Ekşili Etli Dolma

Benim açık ara en sevdiğim yemek ekşili etli patlıcan dolmasıdır! Keşke yapılışı bu kadar uzun sürmese ya da daha çok vaktim olsa da daha sık yiyebilsem… Dolmalı hayaller… 🙂

Bu harika lezzetle ben çok geç tanıştım. Bizim yörenin (Bulgaristan) etli dolması da çok lezzetlidir, çok severim ama patlıcanla değil sadece biberle yapılır, ekşi ve acı olmaz. İlk defa Güneydoğu yöresine ait bu tarz patlıcan dolması tattığım günü dün gibi hatırlarım. Lise yıllarımda, Van’lı olan karşı komşumuz getirmişti bize. O kadar sevdim ki, gerçekten parmaklarımı yiyordum. Daha sonraları, çok sevdiğimi bildiği için canım karşı komşumuz, sağolsun, sırf benim için bir tencere yapıp getirirdi.

20160812_151605

Yıllar sonra, ilk çalıştığım iş yerimde, günlerden bir gün, iş arkadaşlarımızla mutfakta oturmuş sohbet ediyoruz. Herkes en sevdiği yemeği söylüyor. Ben patlıcan dolması deyince, Koray (şimdi eşim), “Benim evde var, yarın sana getireyim.” demez mi… Orada Urfa Siverek’li olduğunu öğrendim. Annesi çok güzel yemek yaparmış. O sıralarda İzmir’den ziyarete gelmiş ve buzdolabını müthiş yemeklerle doldurmuş. Gerçekten, ertesi gün bana o dolmayı getirdi! Isıtmadan, soğuk soğuk yedim öğle arasında. Taze patlıcandan yapılmıştı, ekşisi çok değişikti benim için ve acıydı! Çooook acayip, inanılmaz bir lezzet.. Orada mest oldum ben! Belki birkaç yıl sonra, ilk defa İzmir’e evlerine gittiğimde, annesi (şimdi benim de annem 🙂 ), yine o mükemmel dolmalardan pişirmişti bize ve daha bir sürü mükemmel yöresel yemek! Benim için hepsi ayrı sürprizdi.. O lezzetleri tatmış olduğum için çok şanslı hissediyorum kendimi hatta artık bazılarını ben de pişirebiliyorum. Ustasından öğrendiğim için daha da şanslıyım bence 🙂

Şimdi ustasından öğrendiğim bu yemeği sizlerle de paylaştığım için çok heyecanlıyım. Tarifi son zamanlarda defalarca denedim. Aşağıdaki malzeme miktarları ve oranlar, defalarca denemenin sonunda ortaya çıkmış ve bence “mükemmel” olan oranlardır. Tabii damak tadı çok değişken bir kavram, siz kendinize göre eklemeler veya çıkarmalar yapabilirsiniz.

20160812_152056

Patlıcan oyma kısmı gözünüzü korkutmasın. İlk seferde kağıt inceliğinde olmayabilir. Pratik yaptıkça geliştiğinizi göreceksiniz. Biraz zaman alıyor evet ama yine zamanla eliniz alışacak ve daha hızlı olacaksınız. Bu işin raconu, piştikten sonra “patlıcanın morluğu iç karışıma geçmiş olmalı” olarak bilinir 🙂

Bence bu  tarifin de asıl lezzet kaynağı Meftûne‘de de olduğu gibi sumak! Sebzeler sumaklı ekşi suda pişiyor. Limon tozu veya limonla yapanlar da var ama bence sumağın verdiği lezzet bambaşka…

20160812_152304

Biraz zaman alsa da bu tarifi kesinlikle denemelisiniz! Kesinlikle değer… Yerken ne demek istediğimi anlayacaksınız 😉 Hatta bence sizin yaptığınız daha da lezzetli olacak çünkü onu “siz” yapmış olacaksınız!

Tarifle ilgili sorularınızı, yorumlarınızı ve eleştirilerinizi sabırsızlıkla bekliyorum. InstagramTwitter veya buradan yorum bırakmanız yeterli.

Ekşili Dolma


Hazırlık: 1 saat | Pişirme: 1 saat | Servis: 8 Kişilik  | Zorluk: Orta


Malzemeler:

  • 6 adet orta boy patlıcan
  • 5 adet dolmalık biber
  • 300 gr orta yağlı dana kıyma (bir kez çekilmiş)
  • 500 gr kuzu kaburga kemiği
  • 170 gr (1 su bardağı) pirinç
  • 1 adet büyük kuru soğan
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 1 yemek kaşığı domates salçası
  • Yarım demet maydanoz
  • 100 gr (1 su bardağı) tane sumak
  • Pulbiber
  • Kişniş
  • İsot
  • 1 yemek kaşığı zeytinyağı

Yapılışı:

  1. Sumağın üzerine 400 ml (2 su bardağı) soğuk su ekleyin, güzelce karıştırın, kenara bırakın.
  2. Şimdi iç harcı hazırlayalım. Büyük ve derin bir kap alın. Pirinci yıkadıktan sonra bu kaba ekleyin. Üzerine kıyma, çok ince doğranmış soğan, biber salçası, domates salçası, ince kıyılmış maydanoz, zeytinyağı, bol kişniş, pulbiber, isot ve 300 ml (1,5) su bardağı ılık suyu da ekledikten sonra güzelce karıştırın, bütün malzemeler birbirine iyice karışsın. Hatta ellerinizle de yoğurabilirsiniz. Kabın üzerini streç filmle kapattıktan sonra dolaba kaldırın.
  3. Patlıcanları ve biberleri yıkayın.Biberlerin çekirdeklerini çıkarıp kenara alın. Patlıcanları ikiye bölün. Şimdi her bir patlıcanın içini bir dolma oyacağıyla güzelce oyun. Dolma oyacağını ortaya saplayın, kenarlara doğru kaydırarak oyma işlemine devam edin. Patlıcanlar kağıt inceliğinde olmalı! Dibini delmemeye dikkat edin. İçini oyduğunuz patlıcanları tuzlu suya bırakın.
  4. İç harcı dolaptan çıkarın. İçine 2 yemek kaşığı sumaklı sudan ekleyin ve bir kez daha karıştırın. Harç, içine kattığınız suyu bu bekleme süresince çekmiş olmalıdır. Eğer karışım gözünüze kuru geldiyse bir miktar daha su ekleyebilirsiniz. Karışımın vıcık vıcık olması kuru olmasından her zaman iyidir.
  5. Artık sebzelerimizin içini doldurabiliriz. Patlıcanların ve biberlerin içini harçla doldurun. Patlıcanları doldurduktan sonra ağızlarını hafifçe kapatın. Biberlerin zaten sap kısımlarından doğal kapakları var 🙂
  6. Şimdi en büyük tencerenizi alın ve dibine kaburga kemiklerini dizin. Üzerine patlıcanları ve biberleri, sebzeler birbirlerinin ağızlarını kapatacak şekilde dizin.
  7. Sumaklı suyu süzün ve tencereye ekleyin. Tencerenin üzerine bir tabak yerleştirin. Tabağın üzerine bir ağırlık (içi su dolu kase olabilir) koyun. Bir taşım kaynatın, ocağın altını kısın, ağırlığı kaldırın, tencerenin kapağını kapatın ve orta ateşte 1 saat pişirin.

Afiyet olsun! 🙂

Ekşili Etli Dolma” için bir yanıt

Yorum bırakın