Meftûne (Patlıcan Ekşisi)

Merhaba sevgili okuyucularım! İlk tarifimle karşınızdayım. Düşündüm taşındım ve en sonunda karar verdim: Blogumun açılışını meftûne ile şereflendirmeliyim!

20160606_184619

 

İddia ediyorum: Bu yemeğe “meftûn” olacaksınız! Basitliğine şaşırıp lezzetine inanamayacaksınız! Koray (eşim) gibi bir oturuşta üç tabak yemeden sofradan kalkamayacaksınız. Acılı ekşili bu yemek bağımlılık yaratıyor. Tazecik yaz sebzeleriyle yapıldığında lezzetine doyum olmuyor. Peki size bu yemeğin dünyanın en pratik ve hızlı hazırlanan yemeklerinden biri olduğunu söylesem? Bütün malzemeleri tencereye doldurun ve 45 dakikada hazır!

Meftûne, Diyarbakır yöresinin en ünlü yemeklerinden biridir. Diyarbakırlılar “Meftûne” der, halk arasında “Patlıcan Ekşisi” ya da kısaca “Ekşi” olarak da bilinir. Domates, biber, patlıcan, et, isot ve sumak ekşisi ile yapılır. Patlıcan yerine ayva ya da kış kabağı ile de yapıldığını duydum. Çok merak ettim açıkçası… İlk fırsatta ayva ile de denemek istiyorum. Çok değişik bir lezzet ortaya çıkabilir.

DSCN5043 (2)

20160606_12014920160606_114131

Bu yemeğin en büyük özelliği sumak ekşisiyle pişirilmesi. Sebzeler ve et, tane sumakların suda bekletilip süzülmesiyle elde edilen sumaklı suda pişiyor. Yemeğin ekşiliği buradan geliyor. Tane sumağı büyük marketlerin açık baharat satan reyonlarında ya da baharatçılarda rahatlıkla bulabilirsiniz. Bir de, mümkünse gerçek isotla yapın, pul biber kullanmayın. İsotun verdiği lezzet gerçekten eşsiz..

20160605_135724_HDR

20160606_121951

Meftûne, yanında sarımsaklı sos ve ince doğranmış maydanoz ile servis edilir. Yanına da bol tereyağlı kallavi bir pilav ve ayran! İşte bu kadar basit 🙂

20160606_184010

20160606_184208_fixed

Yoğun bir iş gününün ardından eve geldiğinizde de rahatlıkla yapabileceğiniz bu yemeği deneyin derim. Benim çok kolayıma geliyor açıkçası. İşten gelir gelmez hazırlıyorum malzemeleri, dolduruyorum tencereye, koyuyorum ocağın üstüne. O pişene kadar da günün yorgunluğunu atmakla meşgul oluyorum 🙂 Sonrası ise ziyafet…

Meftûne (Patlıcan Ekşisi)


Hazırlık: 30 dk | Pişirme: 50 dk. | Servis: 8 Kişilik  | Zorluk: Kolay


Malzemeler:

  • 500 gram orta yağlı kuşbaşı kuzu ya da dana eti (oda sıcaklığında)
  • 3 adet büyük patlıcan
  • 2 adet büyük domates
  • 10 adet ince sivri biber
  • 1 yemek kaşığı domates salçası
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 1 yemek kaşığı tereyağı (isteğe bağlı)
  • 1 yemek kaşığı isot
  • Tuz
  • 1 su bardağı tane sumak
  • 3 su bardağı su

Sos Malzemeleri:

  • 3 diş sarımsak
  • Yarım demet maydanoz

Yapılışı:

  1. Tane sumağı derin bir kaba alın ve üzerine suyu ekleyin. Hazırlıklar tamamlanana kadar kenarda beklesin.
  2. Patlıcanları, domatesleri ve biberleri küp küp doğrayın. Patlıcanların baş kısımlarını sakın kesip çöpe atmayın, yeşil sapların alt tarafından tutup soyarak koparın. Bu kısım patlıcanın en lezzetli kısmıdır. Ayrıca, patlıcanları doğradıktan sonra hemen tuzlu suya atın ki acılığını bıraksınlar. Siz diğer işlemleri tamamlayana kadar orada beklesinler.
  3. Büyük bir tencere alın ve oda sıcaklığındaki eti tuz ve karabiber ile çeşnilendirerek tencerenin dibine yayın. Eğer et yeterince yağlı değilse üzerine 1 yemek kaşığı tereyağı ekleyebilirsiniz. Tencereye sırasıyla patlıcan, domates, biber, domates salçası, biber salçası, isot ve tuz ekleyin.
  4. Sumaklı suyu ince bir süzgeçten geçirin ve tencereye ekleyin. Tencereyi kapağı kapalı olarak ocağa alın, harlı ateşte yemeği kaynatın. Sonra, kısık ateşte 45 dakika pişirin.
  5. Servis etmeden hemen önce sosu hazırlayın. Sarımsakların üzerine bir tutam tuz serperek havanda güzelce dövün. Yemeğin suyundan 2 yemek kaşığı kadar sarımsakların üzerine ekleyin. Sosunuzu bir servis kasesine alın.
  6. Maydanozları ince ince doğrayın ve ayrı bir servis kasesine koyun.
  7. Yemeği soslarla birlikte servis edin.

 

 

Afiyet olsun! smile emoticon 

Meftûne (Patlıcan Ekşisi)’ için 5 yanıt

Yorum bırakın